Ніхто зі знавців гри мільйонів сьогодні всерйоз не оскаржить статус АПЛ як найбільш значущої у світовому футболі. Там крутяться найбільші гроші, найвідоміші клуби та найталановитіші зірки. Зустрічі найкращих команд ліги привертають максимум уваги в прайм-тайм, а турнірна таблиця Англійської Прем’єр-ліги включає Чи закономірно вона стала найсильнішим футбольним чемпіонатом у Європі та світі?
Embed from Getty ImagesПричини створення АПЛ
Батьківщина футболу нібито має завжди задавати моду та показувати приклад, але на Туманному Альбіоні не завжди вдавалося встановлювати тренди для іноземних збірних та ліг. На початку 1990-х років трансформації місцевого футболу сприяли відразу кілька причин:
- превращение клубов в полноценные бизнес-предприятия;
- низкие доходы от телетрансляций;
- устаревающая футбольная инфраструктура;
- проблема безопасности и хулиганства;
- дисквалификация английских команд в еврокубках конца 1980-х;
- падение уровня чемпионата и отток футболистов.
Власники та менеджери клубів Першого Дивізіону бачили єдиний вихід: позбутися опіки Футбольної Ліги та Футбольної Асоціації, нарощуючи прибутки за рахунок передачі організаційних прав клубам. Двадцять учасників турніру у 1992 році відокремилися до Прем’єр-Ліги, зберігши при цьому ротацію клубів із нижчими дивізіонами.
Фінанси та телевізійні права
Ключем до успіху стала фінансова модель, в якій централізований продаж прав на трансляції відіграв головну роль. Прибутки від телекомпаній росли, як на дріжджах. Сьогодні потенційна телеаудиторія АПЛ становить майже 800 млн сімей у 188 країнах світу.
Станом на 2025 рік ліга отримує від трансляторів («Sky Sports» та «BT Group») 5 млрд. фунтів на рік. До 2029 року ця сума зросте до 6,7 млрд фунтів. Прибутки діляться серед усіх клубів згідно з їхніми успіхами і дозволяють залучати найкращих гравців планети.
Привабливість та конкурентоспроможність
Окрім великої кількості зірок та клубів з багатою історією, Англійська Прем’єр-Ліга цікава тим, що тут немає домінування одного чи двох клубів як у багатьох інших першостях. У кожному сезоні є кілька команд, які всерйоз претендують на чемпіонство і іноді золото дістається чи не аутсайдерам (як «Болтон Вондерерз» 1995-го чи «Лестеру» 2015-го). Такі змагання цікавіше дивитися нейтральним уболівальникам.
Культурні фактори
Глобальний статус англійської мови сприяє доступності АПЛ для світової аудиторії. Та й більшість іноземних футболістів легше адаптуються, бо при переїзді знають мову хоча б на базовому рівні. Плюсом вважаються і місцеві футбольні традиції, включаючи фанатську підтримку та принципові дербі між давніми суперниками на рівні країни, регіонів та міст — все це додає інтриги.
Маркетинг Англійської Прем’єр-Ліги
Стратегічні ініціативи АПЛ кардинально різняться з консервативними підходами минулого сторіччя. Боси роблять все, щоб чемпіонат залишався “Номером 1” у клубному футболі планети. Активно використовуються промо-проекти, залучаються інвестори, удосконалюються цифрові платформи для підтримки інтересу вболівальників та залучення їх до більшої кількості подій.
Майбутнє АПЛ
Оптимістичні плани керівництва не скасовують низку потенційних проблем. Основними викликами стають фінансова стабільність та втручання у справи Прем’єр-Ліги сторонніх регуляторів. Зокрема, ФІФА, УЄФА та можливої появи британського державного органу. Головний виконавчий директор Річард Мастерс побоюється, що обмеження уповільнять зростання прибутку.
Ще однією загрозою ексклюзивному положенню ліги вважають можливе створення у майбутньому Європейської Суперліги клубів у будь-якому її форматі. У такому разі гранди АПЛ або втратять інтерес до національного чемпіонату (виставляючи дублюючі склади), або взагалі припинять виступати. Втім, вони поки що не хочуть шукати щастя на стороні. В іншому ж у найближчій перспективі навряд чи хтось здатний усунути Прем’єр-Лігу з місця найсильнішої у світі.